Soorten yoga

Studio Nomade biedt verschillende lessen aan. Sommige lessen zijn wat pittiger, andere wat rustiger. Zo is er altijd een les die bij jou past!

Hatha yoga

Je lichaam en adem leren beheersen zijn de belangrijkste pijlers van de hatha yoga. Tijdens de les doen we yogahoudingen (asana’s genoemd), waarbij de docent rekening houdt met de verschillende niveau’s van de deelnemers. Je doet wat op dat moment voor jou mogelijk is. Een hathales is vaak opgebouwd uit een combinatie van ontspannende en wat meer uitdagende houdingen, zowel staand, zittend als liggend. Door met je aandacht naar je ademhaling te gaan ontstaat er rust in je hoofd en ruimte in je lijf.

Yin yoga

Bij de yin yogalessen houd je de houdingen langer aan dan bij de hatha lessen. Zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. De lessen zijn relatief rustig , waardoor je tijd kunt nemen voor je lichaam. Omdat de houdingen langer worden aangehouden, worden de gewrichten en het bindweefsel aangesproken en werk je aan de diepere laag in je lichaam. De houdingen doen we liggend of zittend.

Restorative yoga

Restorative yoga is een passieve, meditatieve vorm van yoga waarbij de nadruk ligt op ontspanning. In de liggende en zittende houdingen wordt je lichaam waar nodig ondersteund door kussens en dekens, zodat je uitgenodigd wordt om spanning los te laten. De houdingen worden veelal wat langer aangehouden (vanaf 10 minuten per houding), zodat alle systemen van het lichaam vertragen en tot rust kunnen komen. Deze les is zeer geschikt voor mensen met stressgerelateerde klachten, mensen die herstellend zijn van een blessure of operatie of een chronische aandoening hebben.

Mindful pilates

Bij mindful pilates werk je aan je lichaamshouding, je flexibiliteit en je lichaamsbewustzijn. Er worden onder andere oefeningen gedaan die de buikspieren en het bekkengebied aanpreken. Ook is er aandacht voor de ademhaling en bewust bewegen. De lessen zijn fysiek uitdagend.

Yin/yang

In deze lesvorm worden hatha en yin gecombineerd in één les. We starten met een aantal oefeningen uit de hatha (yang), waarna we de tweede helft van de les verder gaan met yinhoudingen.

Vinyasa

Vinyasa (ook wel flow genoemd) is een dynamische vorm van yoga. Op de beweging van de ademhaling volgen de houdingen elkaar op. Houdingen vanuit de Zonnegroet vormen de basis voor vinyasa, waarna ook andere asana’s (houdingen) worden aangeboden. De lessen zijn fysiek uitdagend.